fredag 20 augusti 2010

Våga vägra lyfta lön


Hur gör man för att få ett jobb som man älskar? Elementärt, min käre Watson.

1. Sök ett jobb. Ja, flera kanske. Sök tills du får ett helt enkelt. Vilket jobb som helst, det kvittar.

2. Jobba gratis.

Ja, det var det. Mer än så hade jag inte att komma med, men jag tror på det här. Inte att det skulle fungera förstås - jag menar, det skulle ju vara dödsstöten för varje försök att skaffa sig en hållbar ekonomi. Men i teorin...

Parentes:
Teorin alltså... Jag börjar tycka att det verkar vara ett ganska trevligt ställe att bo på. Ett möjligheternas rike. Jag undrar vad hyran på ett studentrum skulle ligga på i teorin...?

... Nej, jobba gratis var det. Jo, detta bygger - som det mesta - på en princip. I det här fallet principen "Det blir vad man gör det till". Folk skulle inte tycka om att jobba gratis. De skulle känna sig utnyttjade. Vi vill ju helst få ut något av det vi gör - en vinst, en fördel, popularitet, pengar... Om någon lön inte stod till buds skulle man således försöka hitta andra ljusglimtar och vinster i jobbet. Jobbar du gratis tvingas du helt enkelt gå in för att istället ha väldigt roligt i arbetet. Et voilà. Den som lägger ned möda på att ha roligt kommer säkerligen att få det också, och den som har roligt på jobbet kommer att älska sitt jobb. Case closed.

...

Nåja. Bonuspoäng för en fin tanke?

/z.flygh

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar