söndag 29 augusti 2010

Idiotsäkerhet eftersökes


Det enda som är värre än att framstå som en idiot, är vetskapen om att man faktiskt är en.

Jag hatar försäkringsbolag. Eller, inte egentligen. Lite kanske, men jag tycker framför allt att de är jobbiga att ha att göra med. Det är sällan kontakten med ett försäkringsbolag är en lustfylld upplevelse. De arbetar liksom inte så. Det ska vara olyckor, besvär och krångel. Komplicerat. Och är det inte komplicerat så ger det i sig upphov till problem...

Ändå kan man inte helt undvika kontakten med dem. Försäkringar kan man ha nytta av. Helst ska man också skaffa dem innan folk bryter sig in hos dig och stjäl allt du äger och har... Men bara för att det redan har hänt ska man inte tro att man har sitt överstökat och kan strunta i försäkringen. Det må vara ovanligt, men blixten kan visst slå ner två gånger på samma ställe, och är det inte en blixt så finns det alltid orkaner, översvämningar, skadedjur, galna människor med paintballgevär, Jehovas vittnen, Jehovas vittnen med paintballgevär... ja, man vet aldrig.

Kontentan är att också jag behöver en hemförsäkring. Troligtvis mer än någon annan. Så jag kollade upp ett antal försäkringsbolag för att se vad de hade att erbjuda en stackars fattig, klumpig student. Det blev till slut Länsförsäkringar jag tecknade försäkringen hos. Så långt allt väl. Nästan. Jag hade nämligen också kollat upp Trygghansa (som för den delen inte var så dumma de heller), och de hade ett sånt där "enkelt" beräkna-och-teckna-själv-system. Jag var ju bara intresserad av själva beräknandet, men efteråt blev jag osäker på om jag inte hade råkat teckna försäkringen också. Det var bara ett knapptryck det handlade om, men ni hör ju hur dumt det låter...

Och inte lät det bättre när jag efter tjugo minuter i telefonkö försökte förklara för killen på andra sidan luren hur jag trodde att jag hade råkat teckna en studenthemförsäkring hos dem som jag inte ville ha, eftersom jag redan hade en... Och visst hade jag tecknat en, berättade han, och han löste det snabbt också, men jag kunde riktigt höra den tysta idiotförklaringen. En välförtjänt sådan måhända, men det är det här jag menar med det enklas besvärlighet. Kanske är det bäst om sådana här saker får förbli krångliga. På så sätt slipper man åtminstone stå där med dubbla försäkringsbolag. För, "enkelt" i all ära, men vad hände med "idiotsäkert"?

Och nej, hela nyckelbensolycksförsäkringsgrejen har jag inte ordnat upp än. Jag tar av princip endast kontakt med ett försäkringsbolag om dagen. Dessutom är söndagar inte den lämpligaste av dagar att ta itu med sådant på. Imorgon kanske.

... Hm, jag har bestämt för mig att jag satt och sa precis samma sak förra söndagen...


/z.flygh

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar