söndag 22 augusti 2010

Konsten att må


Jag älskar ordet "må". Helst ska det stå för sig själv, som i "Nu riktigt mår han". Det är ett mysord.

Idag mår jag. Dagen har passerat i ett ganska lågt tempo, i maklig takt (också ett mysord!). Först väcktes jag av mina föräldrar, och det var ett tag sedan sist. Efter en filmkväll hos Alex igår orkade jag inte cykla hela vägen hem, så jag bjöd in mig själv hos mina föräldrar. De skulle inte komma hem förrän dagen efter, så jag riskerade inte att väcka eventuella sovande björnar. Så somnade jag då i mitt gamla rum och sov mycket gott. Och mycket länge. Närmare klockan ett vaknade jag av att familjen kom hem. Tydligen hade de fått syn på min cykel, för mamma kom genast upp och stack in näsan i mitt rum, milt förvånad över att se mig där. God morgon mamma, liksom.

Sedan jag cyklat hem har jag sedan suttit och försökt hitta en hemförsäkring som är lämplig för mig - det vill säga billig och mycket omfattande (being who I am). Länsförsäkringar tycks ha bäst chans att vinna min gunst. Och när jag ändå satt med näsan i försäkringsträsket tänkte jag ta itu med försäkringsbekymren jag har adopterat i kölvattnet efter mitt nyckelbensbrott, och jag tror mig ha gjort vissa framsteg. Men imorgon ska jag försöka ringa försäkringsbolaget, ty jag begriper mig helt enkelt inte på alla dessa blanketter. Jag vet knappt vad jag själv heter när det ska anges i blankettsammanhang... Men det är skönt att få ändan ur vagnen ibland, så trots att "försäkringssanering" inte finns med på listan över saker jag helst ägnar mig åt på min fritid så är det något positivt. Också en lätt uppröjning i mitt rum gav upphov till samma sorts välbefinnande.

På detta la jag sedan ett härligt aikidopass (vilket står ganska högt upp på listan över saker jag helst ägnar mig åt på min fritid) som gick i ett mycket lagom tempo. Lite flås och ba-dam så att kroppen känner att den har jobbat, men samtidigt förskonat från nära-döden-upplevelser. En dusch på detta, och sedan in i 100 % mys-mode.

Pyjamasbyxor och en stor tröja.
Hallon- och blåbärssoppa i en gul mugg.
Muse i högtalarna på halvhög volym.
Sängen renbäddad.

Nu mår jag.

/z.flygh

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar