fredag 25 mars 2011

Lyckad misslyckad tenta


Frukostmacka!

En fin dag. Den började med språksociologitentan, vilken utan tvekan var den roligaste tentan jag någonsin har skrivit. Det gick förstås inte bra - det kan man knappast förvänta sig när det sammanlagda antalet timmar nedlagda på plugg inför tentan är mindre än antalet skärsår jag för tillfället har på mina händer. (Den kan ni ju fundera på!). Men man var hur som helst tvungen att sitta minst 30 minuter, så varför inte svara på frågorna under tiden? Bara för att man inte har de rätta svaren ska man väl inte behöva sitta och rulla tummarna. Så länge man skriver något finns det ju åtminstone en chans att man kammar in ett par poäng. Och man kan i alla fall ha roligt.

Så jag svarade på i princip alla frågor. Min personliga favorit löd ungefär: "Förklara och ge exempel på hur s-kurvan kan användas för att beskriva språkförändringar. (Exemplet får vara påhittat)." Nå, jag visste inte vad s-kurvan var för något, men jag ritade en s-formad kurva och förklarade (mycket övertygande) hur språket under de närmaste 30 åren kommer att förändras så att alla år 2040 kommer att använda "Frukostmacka!" som hälsningsfras. Vilket alltsammans framgick mycket tydligt av min s-kurva. Som sagt: jag har aldrig haft så roligt på en tenta tidigare.

Efter denna förvånansvärt upplyftande start på dagen bar det av mot Norrlands för ett litet lördagsfikaprepp. Det blev jättetrevligt med en massa folk som hoppade in och hjälpte till, och med en spontan liten våffelpaus halvvägs igenom, Våffeldagen till ära. Efter genomfört prepp drog jag och Amelie oss hem till henne för lite spontanplugg.

Spontanplugg. En fredagskväll. Direkt efter tentan. Jag vet, visst låter det inte som jag? Men jag satte mig ändå och translittererade, normaliserade och översatte runinskrifter ett tag. Ange anslöt sig till oss, och sedan Helen, och plugget var ett minne blott. Och jag kände igen mig själv igen.

Nu säger mina ögon: "Stopp! Nej! Inte ett ord till!" och de försöker febrilt svepa om sig mina ögonlock. Och jag är inte den som är den.

/z.flygh

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar