lördag 5 mars 2011

Fem sinnen


Senast igår meddelade jag ju att jag hade för avsikt att insupa vasaloppsstämningen med alla fem sinnena. Här redovisar jag nu resultatet.

Vad jag sett
Folkmassor. Skidor. Nummerlappar. Medaljer. Dalahästar i alla färger och storlekar. En liten terrier.

Vad jag hört
Människosorl. Speakerrösten som intervjuar en kranskulla. Musik. En benvärmarförsäljares försäkran om alpackaullens fördelar framför vanlig lammull. Vinden.

Vad jag känt doften av
Svett. Brända mandlar. Vår. Förväntan.

Vad jag känt smaken av
Pasta med köttfärssås. Pasta med skinksås. En gratiskaramell från Preem med jordgubbssmak.

Vad jag känt
Blötsnö. Ett småsträvt renskinn i ett marknadsstånd. Smältvatten som droppar ner i nacken från ett tak. En dunjacka och en fuktig lovikavante som stryker emot mig i trängseln. Solsken. Alla sorters solsken.

Insupandet fortsätter.

/z.flygh

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar