söndag 9 oktober 2011

Gårdagen i klädombyten

...
Pyjamas
Jag fick sova fram till klockan 13. Lycka.
Det är ont om sovmorgonar i mitt liv nuförtiden.

Långbyxor, varmaste koftan, jacka och cykelhjälm
Cykelturen ner till nationen satt i ryggmärgen redan under förra terminen. Nu kan jag i princip sova på cykeln och ändå hamna rätt. Tur är väl det, för särskilt vaken är jag i regel inte.

Men det börjar bli kallt nu. Snart blir det väl till att cykla ner i minusgrader och mörker också. Och snö. Burr.

Långbyxor och t-shirt
Sent frukostintag på nationen. Sedan sprang jag omkring och gjorde saker. Lite oklart vad. Det brukar vara så.

Gaskkläning och insignium
Snabbt ombyte för "representation" på hembygdsföreningen Vajans gask Härken. Vilket innebär att sätta sig till bords med trevligt folk och äta en fyrarätters middag värd att dö för.

Man vet att det är god mat när samtalet gång på gång dör ut till fördel för ett flerstämmigt "Mmmm...!". All heder åt Johanna Pettersson.

Långbyxor och t-shirt
Så skalar man av sig av sig finkläderna, låser in insigniet och ställer sig att tvätta, hänga, vika, tvätta, hänga och vika i tvättstugan. Anna-Lotta gjorde ett hästjobb med det regelrätta infernot vi hade åstadkommit därinne. Nu är där bara milt kaos, och förhoppningsvis kan vi med gemensamma ansträngningar behålla det så.

Åtminstone en vecka.

Långbyxor, varmaste koftan, jacka och cykelhjälm
Runt 03.30 fick jag nog och trampade hemåt. Eller gjorde åtminstone ett tappert försök därtill. Jag kom dock lite på avvägar och hamnade hemma hos Johan istället. Så kan det gå. Jag klagar inte.

/ z.flygh

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar